Projekt Däckåtervinning, ett projekt inom GreenTech Tires AB:s verksamhet.
GreenTech investerar i och bygger upp en återvinningsverksamhet först i Sverige och sedan i övriga Norden samt Baltikum, baserad på en patenterad teknik från Pyrum Innovation AG.
GreenTech köper en kopia på den fabrik som förnärvarande drivs i Dillingen i Tyskland sedan 2020.
Pyrum kommer att leverera fabriken under ett turn key avtal och lämna garantier för funktionen under 10 år. Förutom leverans av fabriken så kommer Green Tech att ansluta till och använda de kundavtal som Pyrum har med den internationella Kemikoncernen BASF.
En del i affärsupplägget med Pyrum är att de kommer investera upp till 3 000 000 Euro i eget kapital för en andel på 20-25% av ägandet i GreenTech Tires AB.
Teknik
GTR Tires kommer på ett miljövänligt sätt. att genom Pyrolysteknologi återvinna värdefulla produkter från uttjänta däck.
GTR Tires och Pyrum Innovation AG´s avtal avser en etablering innebärande uppförande av en kopia av deras däckanläggning i Dillingen i Saar området i Tyskland. Anläggningen är designad för att bearbeta ca 20 000+ ton råmaterial per år. Pyrum har patent på en pyrolysteknologi, som bearbetar uttjänta däck och framställer de kommersiella produkterna pyrolysolja, kimrök (recovered Carbon Black, rCB) och stål. I dag sker en industriell produktion i den tyska anläggningen och produkterna som utvinns och levereras till kund uppnår certifierad kvalitet.
GTR Tires köper anläggningen med garantier från Pyrum att byggnationen och driftsprocessen fungerar. Detta för att minimera den tekniska risken med investeringen. Däckanläggningen planeras att vara i drift i slutet av 2026 och kommer efter en uppstart fas att vara i full produktion 2027.
Avsättning/försäljning
GTR Tires kommer att ansluta till det 10 åriga kundavtal som Pyrum Innovation AG har med BASF för Pyrolysoljan. För avsättningen av Kimrök har Pyrum leveransavtal med större däckfabrikanter som t.ex. Continental som vi kan dra fördel av. För Kimrök och Stål har bolaget f.n. långsiktiga avtalsförfrågningar från kunder. Men vi har även möjligheten att sälja dessa två produkter på den öppna marknaden.
Pyrum har även avtal med andra företag, däribland Mercedes Benz, som har ambitionen att använda produkterna i sina bilar, i syfte att visa att man är medvetna om klimatet. Exempelvis gör Mercedes plastdetaljer, såsom dörrhandtag, till sina fordon av produkterna.
Insatsråvara
I produktionen använder vi uttjänta däck (end-of-life tires, ELT) från personbilar, lastbilar och större fordon. Insamlingsorganisationerna för ELT i Sverige är Svensk Däckåtervinning AB (”SDÅV”), samt Ragn Sells och i Norge Norsk Deckretur, som tillsammans hanterar cirka 150 000 ton ELT per år. Idag går en stor del av dessa ELT till förbränning inom cementindustrin och genom förbränning i värmeverk. Det finns en politisk ambition och en önskan hos däckinsamlingsföretagen att minska andelen ELT som går till förbränning till förmån för återvinning.
GTR Tires har LOI-kontrakt med SDÅV för leveranser av däckråvaran, med start 2026 och 10 år därefter. Med Norska Deckretur och Rang Sells förs f.n. också motsvarande samtal om leveransavtal.
Den optimala mixen för återvinning är cirka 55 % lastbilsdäck och 45 % personbilsdäck. Detta kan uppnås genom avtal med de svenska och norska däckinsamlingsorganisationerna.
Tidsplan
Däckåtervinningsfabriken planeras vara i drift sista kvartalet 2026 och sedan vara i industriell produktion under första kvartalet 2027
Vetenskaplig rapport från Hamburgs universitet
Ekonomianalys av sc-consult GmbH