Pyrum Innovation AG har tecknat ett långsiktigt ramavtal för den rCarbon Black som produceras i fabriken. Ramavtalen gäller till att börja med för minst två fabriker. Green Tech Recycling Tires fabrik kommer att vara en Pyrum anläggning som producerad samma kvalitet på återvunnen Carbon Black. Green Tech Recycling Tires kommer förhandla anslutning till off-take avtal till Continental och andra däcktillverkare. Återvunnen Carbon Black är viktig inom däckindustrins utveckling och ökar därför efterfrågan på den produkt som Green Tech Recycling Tires kommer producera.
Dillingen/Saar, 30 juli 2024
Pyrum Innovation AG sluter ramavtal med Continental för långsiktig acceptans av sin återvunna Carbon Black (Kimrök)
Pyrum Innovation AG (“Pyrum”) Continental har idag undertecknat ett ramavtal för långsiktigt köp av Pyrums återvunna Carbon Black (rCB). Avtalet omfattar inköpskvantiteter av rCB för minst två Pyrum-anläggningar, med en löptid på tio år. Continental kommer också att förse Pyrum med uttjänta däck. Dessutom skall Continental göra en förskottsbetalning för framtida leveranser av rCB.
Pascal Klein, VD för Pyrum Innovationer AG: “Utvidgningen av vårt samarbete med Continental är ett mycket viktigt steg för oss. För att möjliggöra för Continental att använda vårt rCB i serietillverkningen av bildäck i framtiden, arbetar vi kontinuerligt med dess vidareutveckling som en del av ett utvecklingspartnerskap. Tillsammans har vi redan lyckats säkerställa att alla nyligen producerade gaffeltruckdäck vid Continentals däckfabrik i Korbach, Hessen, innehåller vårt rCB.”
Jorge Almeida, chef för hållbarhet på Continental Däck: “Återvunnet råmaterial blir allt viktigare i vår däckproduktion. För att ytterligare öka cirkulariteten i våra produkter behöver vi tänka annorlunda. Vi behöver gå från ett ‘slutet-av-liv’ till ett ‘slutet-av-användning’ däckkoncept. ”Det innebär att slutet på en däcks avsedda användningsfas måste bli början på en ny möjlighet. Tillsammans med Pyrum utvecklar vi högeffektiva processer för att återvinna så många komponenter och material som möjligt från ett däck vid slutet av användningen tillbaka in i vår produktionscykel.”